Twitter jest darmowym portalem społecznościowym, który udostępnia usługę mikroblogowania. Wiadomości wysyłane i odczytywane przez zarejestrowanych użytkowników nazywają się „tweetami” i nie mogą one przekraczać 140 znaków. Te wiadomości tekstowe wyświetlają się na profilu danego użytkownika lub docierają do tych, którzy obserwują dany profil. Użytkownicy Twittera mają możliwość dodawania „tweetów” do swojego profilu ze strony głównej serwisu bądź wysyłając SMS-a lub też korzystając z zewnętrznej aplikacji.
Tweety pojawiają się w kolejności chronologicznej. Choć serwis ten proponuje swoim użytkownikom niewielką przestrzeń, to jednak można w niej zobaczyć zdjęcia, filmy, a także prowadzone konwersacje w jednym wątku.
Wysyłanie krótkich wiadomości, czyli tweetowanie określa się również mianem ćwierkania.
Twitter powstał w lipcu 2006 r. w San Francisco. Jego projekt stworzyli trzej Amerykanie: Jack Dorsey, Ev Williams i Biz Stone. Dzięki swojej ogromnej popularności Twitter zyskał swoich miłośników w prawie każdym kraju na świecie, którzy w 2011 r. wysyłali po 177 mln „tweetów” dziennie, a rok potem – aż 340 mln tego rodzaju wiadomości tekstowych każdego dnia.
W lipcu oraz sierpniu 2009 r. serwis ten padł ofiarą ataku hakerów. Wykradziono wówczas dokumenty związane z działalnością Twittera, a także wstrzymano jego działalność w sieci na dwie godziny.
Liczba użytkowników Twittera stale rośnie. W 2009 r. liczba polskich użytkowników tego serwisu wynosiła aż 500 tys. osób, mimo iż polską wersję portalu uruchomiono dopiero rok później.
Obecnie Twitter.com zajmuje drugie miejsce w rankingu najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie i ma ponad 200 milionów zarejestrowanych użytkowników. W Polsce natomiast jest on drugim (po Pinger.pl) najczęściej wybieranym mikroblogiem, który posiada niemal milion aktywnych użytkowników.
Z Twittera można korzystać za pomocą strony internetowej (Twitter.com), smsów wysyłanych z telefonu komórkowego lub aplikacji mobilnej ściągniętej na tablet bądź smartfon. Usługa ta dostępna jest w ponad 20 językach i wciąż poszerzana jest o kolejne.
Dzięki tej olbrzymiej platformie komunikacyjnej można w bardzo szybki sposób dowiedzieć się co słychać u naszych znajomych czy osób publicznych takich jak B. Obama, D. Tusk, Lady Gaga i Rihanna, a także czym zajmują się interesujące nas firmy. Ponadto otrzymuje się najświeższe informacje o wydarzeniach w kraju i za granicą, nowatorskich pomysłach oraz na każdy wybrany przez nas temat.
Twitter to także dynamicznie rozwijające się środowisko, które podobnie jak inny serwis społecznościowy – Facebook przyciąga do siebie specjalistów od marketingu, gdyż umożliwia błyskawiczne oddziaływanie na ludzi, czyli potencjalnych klientów danej marki.